Abangku Suamiku Bab 22

BAB 22
‘Ikmal’ laung Syafiq dari jauh.
            Laungan Syafiq tidak diendahkan oleh Ikmal. Namun Syafiq sempat mengejar langkah sahabat baiknya yang sedang berangin satu badan.
‘Kau waras ke tidak ni Mal?’
‘Sebab aku waraslah aku nak jumpa Prof tu.’ Bentak Ikmal.
‘Kau nak cakap apa bila kau jumpa dia? Nak marah dia sebab dia bagi kau markah rendah. Dia tak salah. Kau yang salah. Hampir semua kelas dia, kau skip. Bila assignment dia, kau tiru aku bulat-bulat. Salah Prof ke Mal? Ni belum lagi kau jawab untuk exam tak lama lagi. Bila kau nak sedar? Lepas keluar keputusan exam nanti. Kau nak meroyan macam ni lagi. Come on lah Ikmal Haiqal.’
Beg yang digalas dicampak ke tanah. Ikmal sakit hati mendengar kata-kata sahabatnya. Pokok yang ada berdekatan menjadi mangsa tumbukan Ikmal. Puas melepaskan amarahnya, Ikmal meraup wajahnya dengan darah yang mengalir di celah jarinya.
‘Aku dah cuba Fiq. Lagi aku cuba lupakan Hana. Lagi kuat dia dalam ingatan aku.’
‘Usaha je tak cukup Mal. Kau ingat kau boleh lupakan Hana macam tu. Keluar masuk kelab. Itu bukan tempat yang sepatutnya kau pergi. Patutnya kau mohon pada Allah. Kuatkan semangat kau untuk lupakan Hana. Ini tak! Aku harap kau tak sentuh air haram tu. Aku dah jalankan tanggungjawab aku sebagai kawan kau. Sekarang terpulang pada kau. Jangan kau kantoi semester ni baru kau nak menyesal.’ Ujar Syafiq lalu meninggalkan Ikmal melayan amarahnya.
Zara yang kebetulan lalu terdengar perbualan yang tidak disangka. Hatinya panas kerana terlalu ramai meminati seterunya. Namun begitu, dia melihat peluang untuk dirinya bagi mendapatkan abang Rizz. Kecelaruan Ikmal boleh digunakan untuk memasang perangkap buat Hana. Zara tersenyum sendirian. Dia perlu memasang umpan yang baik untuk menjerat Ikmal.
            Ikmal tersandar di bawah pohon rendang. Beg yang dicampaknya tadi dikutip. Amarahnya memuncak. Syafiq temannya sendiri telah menjadi mangsa keadaan. Ikmal meraup wajahnya dengan kasar. Dia menyesal dengan apa yang telah terjadi. Dia telah tersasar jauh.
            ‘Tipah!’ teriak Ikmal melihat Tipah yang kebetulan lalu.
            Tercara-cari Tipah gerangan suara yang memangil namanya. Matanya melilau mencari empunya suara. Rupa-rupanya dari mamat yang sedang duduk di pangkal pokok. Tipah menghampiri peminat temannya. ‘Ada apa Ikmal? Kalau nak tanya pasal Hana, baik kau lupakan sahaja hasrat kau.’
            Ikmal meraup rambutnya yang kusut masai. ‘Aku nak kan kepastian. Apa yang kau cakap pasal Hana selama ni betul atau kau reka semata-mata nak aku jauhkan diri dari Hana.’ Ada sendu di dalam kata-kata Ikmal.
            Tipah rasa bersalah. Dia tersalah anggapan terhadap Ikmal. Tipah melabuhkan duduknya di sebelah Ikmal. ‘Apa yang aku cakap selama ni pasal Hana semuanya betul Mal. Dia dah bersuami sebelum masuk belajar kat sini lagi. Kau sendiri tahu, ramai yang sukakan Hana tapi semua Hana tak layan. Termasuklah kau. Sebabnya kau sendiri dah sedia maklum. Cinta tak semestinya memiliki. Sebagai teman sekampus kau, aku nasihatkan kau lupakan sahaja Hana. Jodoh kau ada kat luar sana. Cuma cepat atau lambat je. Tak pun, baik kau fokus pada study. Kita dah last semester ni. Semua fakulti task berat. Aku tak nak pasal hal remeh ni kau kantoi dalam exam nanti.
            Ikmal sepi. Perit mencengkam jiwa memamah setiap kata-kata Tipah. Dia sendiri tahu. Seringkali dia mendengar nama Hana menjadi perbualan rakan-rakan kampusnya. Satu pun tidak dilayan oleh Hana.
            Walaupun perit, dia terpaksa menelan pahit yang Hana telah dimiliki. Betul kata Tipah. Cinta tak semestinya memiliki. ‘Terima kasih Tipah. Aku cuba untuk terima kenyataan yang Hana bulan milik aku. Aku akan doakan yang terbaik untuk Hana. Terima kasih sebab berbual dengan aku.’
‘Tak da masalah Ikmal. Aku dan Hana akan doakan kau jumpa wanita yang lebih baik dari Hana. Hana tu bukannya betul pun. Kadang-kadang mental gak.’
Meletus tawa Ikmal dan Tipah. ‘Agak-agaklah nak mengumpat member sendiri Tipah. Tahu kat Hana tu, mahu dikejarnya kau satu kampus.’ Tutur Ikmal.
‘Jangan kau cakap kat dia sudahlah. Haru aku dibuatnya nanti. Aku senang hati tengok kau sekarang. All the best untuk semester ni. Aku gerak dulu Ikmal. Hari dah petang ni.’
‘Thank’s again.’ Ucap Ikmal.
Tipah sekadar mengangguk. Lapang dadanya apabila Ikmal mula menerima kenyataan yang Hana telah dimiliki. Hilang satu masalah temannya. Cuma tinggal seteru utama Hana, Zara Arlysa. Ni kalau cerita kat Hana ni, mahu havoc jadinya. Jam di tangan dikerling sepintas lalu. Tepat pukul lima petang. Tipah menepuk dahinya. Dia terlupa Mika sedang menunggunya di perpustakaan. Langkah diatur lalu menuju ke perpustakaan.
‘Where have you been. Almost half an hour I’m waiting for you.’ Jerkah Mika dengan nada berbisik.
‘Ada emergency case tadi. Tak boleh nak elak. Ni nak berborak ke atau nak study? Kalau nak berborak, jom kita balik.’ Tipah memberi kata dua.
Mika menarik buku yang ditolaknya sebentar tadi. Memahami tindakan Mika, Tipah mengeluarkan buku dari beg untuk menelaah nota yang diberikan oleh pensyarahnya.
Kat mana?
Bunyi mesej menggangu tumpuan Tipah.
Library! Study mek. Final is near. Butang hantar ditekan.
Hana rasa nak muntah membaca mesej yang dihantar Tipah.
Over! Cakap je lah nak dating dengan Mika. Final is near konon.
Hamboi! Marah nampak. Tak kan jelous kot. Apa salahnya. Sambil menyelam minum air. Orang tu je asal jumpa nak bertekak. Apasal mesej? Anything important? Mr. Tarzan mana? Panjang mesej yang ditaip Tipah.
Memang tak la. Saja mesej kau. Bosan tahap gaban duduk rumah. Dah macam dalam penjara. Ada Mr. Tarzan tu. Tengah tengok tv. Asal aku bangun je, dia mesti tanya nak pergi mana? Takut betul aku buat drama hari tu.
Belum sempat Tipah membalas mesej yang baru masuk, Mika menyiku Tipah. ‘Put the phone down. Kata nak study. Nanti-nanti balas mesej Hana tu.’
Tipah menarik muka. Nanti kita sambung. En. Bos dah bising suruh study. Sorry babe!
Hana mengekek ketawa. Mika dah sebiji macam abang Rizz. cakap dia je nak dengar. Ntah apa cerita lah yang abang Rizz tengok ni. Tak menarik langsung. Baik aku naik atas. Study apa yang patut. Betul gak kata Tipah. Final is near.
‘Nak pergi mana lagi tu?’ tegur abang Rizz.
‘Nak buat drama jap.’ Jawabku selamba ya.. yaa…
Sunyi! Tiada balasan!
‘Hana Qusandria!’ aku terdengar sayup-sayup orang memanggil namaku sehinggalah ia jelas dan semakin jelas.
Tanpa mengetuk pintu terlebih dahulu, daun pintu ditolak dari luar. Terpacul wajah Mr. Tarzan kesayanganku.
‘Nak apa masuk bilik orang ni?’ tegurku tanpa memandang wajah Mr. Tarzan.
‘Saja! Ingatkan buat drama lagi. Ye lah! Dua jam tanpa aksi.’
What! Dua jam aku menelaah pelajaran. Hebat betul Hana Qusandria. Jeritku di dalam hati.
‘Jap! Jap! Nak sangat ke Hana buat drama? Hana dah baik ni pun dah cukup bagus tau.’
‘Berani buatlah. Ada yang menyesal seumur hidup nanti.’
Hesh! Kalau layan Mr. Tarzan ni mahu habis air liur aku. ‘Silakan keluar. Hana nak mandi dan bersiap nak maghrib.’
Maghrib kali ini jemaahnya cukup chorum. Jarang nak dapat macam ni selalu. Selalunya along yang tiada. Kerja doktorlah katakan. Selalu on call. Leka aku melipat sejadah, papa tiba-tiba bersuara. ‘Lepas makan semua berkumpul kat ruang tamu. Papa dan mama ada hal yang nak dibincangkan. Hana no excuse ye.’
Cuak pulak bila papa memberi amaran. Mulut ni laju je nak menjawab. ‘Ai! Ai! Capten’
Terhambur tawa semua yang ada. Aku buat lawak ke? Confius!
Walaupun enak menjamu selera, otak aku ligat memikirkan apa yang hendak dibincangkan oleh mama dan papa. Hebat jugak aku mengawal rasa kerisauanku agar tidak terpancar di wajahku. Kalau tidak, jenuh nak menjawab soalan Mr. Tarzan aku tu. Sempat jugak aku menjeling wajah Mr. Tarzan. Langsung tak ada perasaan. Tahulah lauk mak jah masak tu sedap. Tak pandang orang sekeliling.
‘Makan Hana Qusandria. Pandang kiri kanan cari apa? Cari jalan nak loloskan diri ke?’ setepek aku kena. Mata helang betul Mr. Tarzan ni.
‘Tengah makan la ni. Saja usha line. Mana tahu line baik punya kejap lagi.’ Jawabku sambil menguyah nasi di dalam mulut. Dek tindakan tak fikir panjang, tak pasal-pasal aku tersedak. Nak tercabut nyawa aku di buatnya. Sikap penyayang tu dah ada cuma tang tepuk belakang tu, macam nak gugur jantung aku dikerjakan abang Rizz.
‘Terima kasih di atas bantuan tapi tak membantu langsung.’ Sindirku angin satu badan. Papa, mama dan along sekadar menjadi pemerhati drama kami.
‘Kebetulan semua ada kat rumah ni, ada beberapa perkara yang nak papa dan mama nak bincangkan dengan along, Rizz dan Hana.’ Mukadimah papa yang suspense di telingaku.
‘Papa dan mama dah buat keputusan majlis Hana dan Rizz akan diadakan lepas final exam Hana. Two weeks from now. So Hana, semua benda mama dah settle kan. tinggal Hana dan Rizz naik pelamin je. Prepare yourself sayang.’ Peringatan mama lembut tetapi tegas.
Sebiji batu menghempap kepala aku sekarang ni. Two weeks from now. Berjimba sakanlah Mr. Tarzan aku tu. Aku? Tiada perkataan yang boleh aku ungkapkan selain speechless wei! ‘Tipah help me!’ jeritku sekuat hati.
‘Ya Allah Hana! Hana! Bawa mengucap sayang.’ Jerit mama kerisauan.
Aku yang pelik pulak. ‘Kenapa nak bawak mengucap mama? Kalau nak naik pelamin kena bawa mengucap ye ma?’
‘Hana ni dah kenapa? Dah nya Hana menjerit  Tipah help me. Tu yang mama suruh Hana bawa mengucap. Hana okay ke tak ni?’
Serius malu wei. Macam mana boleh terlepas pulak ni. Selalunya boleh control. Ni boleh terbabas depan papa, along dan Mr. Tarzan.
‘Banyak sangat tengok cerita Korea. Tu salah satu sebab jadi macam tu.’ Sedas aku kena lagi dari abang Rizz. Mahu kojol aku lepas ni.
‘What ever!’ bidasku geram.
‘Hana.’ Tegur papa.
‘Opss! Sorry pa.’
So.. Papa nak Rizz dan along manage your schedule. Arrange cuti masing-masing. And you my dear Hana, no drama after this. Dah cukup havoc dalam rumah ni nak uruskan Hana dan Rizz. Belum lagi sepupu kamu si Zara Arlysa. Can you promise to papa dear?

Cukup berat untuk aku menjawab. Dalam kepayahan, kesengsaraan, kesedihan, kepiluan dan keterpaksaan rela aku menjawab ‘Promise pa.’ syahdu tak ayat aku?

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Abangku Suamiku Bab 26

Mulut Kata Benci Hati Kata Sayang 15